WooCommerce-support och underhåll

WooCommerce-support

Om du tecknar ett supportavtal med mig så får du förutom ett fast antal timmar underhåll varje vecka även tillgång till support via mail eller telefon vid behov. Det är skönt att veta att det finns någon som har koll på ens nätbutik man kan prata med direkt om något går fel. Om det skulle behövas tar jag kontakten med ditt webbhotell eller serverleverantör så du kan fortsätta fokusera på din kärnverksamhet och slipper sitta i telefonköer eller chattfönster.

Backup och återställningar för din WooCommerce-butik

Plötsligt så går det inte riktigt som man tänkt sig, du kanske råkar ta bort en produkt permanent. Eller så börjar ett plugin krångla och ger din nätbutik felmeddelanden eller försämrar upplevelsen av den som admin eller potentiella kunder.

Sådana här tillfällen skulle det väldigt bra att ha tillgång till backups och vara tidigt ute med att upptäcka om sidan gått ner eller har börjat fungera dåligt, lokalisera problemet och lösa det. Många webbhotell tar kontinuerliga backuper av kundernas hemsidor men det kan ofta vara omständigt att få dem att återställa till dessa och i värsta fall kan de vara så långt bakåt att viktig data som kundordrar har försvunnit.

I mina avtal ingår automatiska schemalagda backups av hela WooCommerce-butikens filer och databas enligt en överenskommen tidsintervall. Backuperna sparas undan till en säker plats i molnet du kan komma åt dem från, till exempel Dropbox eller Google Drive. Detta för att filerna ska finnas på en annan plats än din server om du mot all förmodan inste skulle kunna komma åt den för att återställa filerna. Behöver du hjälp att återställa filer eller databas så hjälper jag dig självklart med det också.

Löpande underhåll av din WooCommerce-butik

Uppdateringar av WordPress, WooCommerce och andra plugin

Att hålla WordPress-kärna, WooCommerce och dina andra plugins uppdaterade till senaste versionen är viktigt för att täppa igen potentiella säkerhetshål och hålla allt snabbt och modernt. Detta är oftast rätt enkelt och smärtfritt att göra själv, men ibland kan någon utvecklare ha gjort en miss eller så är ett par nyheter i ett plugin inte kompatibla med ditt tema eller hur ett annat plugin fungerar, vilket kan få din butik att krångla.

Det är bra att ha en backup tagen innan och kännedom om kan ställa till med problem innan man sätter igång med uppdateringar, något som du kanske inte vill lägga så mycket tid på om att uppdatera nätbutiken inte är ditt huvudfokus i verksamheten.

En del större uppdateringar av WordPress och plugin som WooCommerce, betalningsmoduler och liknande kan vara bra att testa i en klonad utvecklingsmiljö av den riktiga butiken innan man uppdaterar live-butiken så att inte ditt företags besökare får bli ofrivilliga testare och du riskerar lämnade varukorgar. Detta är något jag gör som standard för mina kunder när det handlar om större eller mer kritiska uppdateringar. Jag testar så att alla system forfarande fungerar med varandra som de ska efter uppdateringarna är utförda.

Kontroll av hastighet och funktionalitet

Allt eftersom en WooCommerce-butiker växer med produkter och kunder så ökar den i storlek i form av filer och databas-tabeller på servern vilket med tiden kan göra sidan mer långsam för både administratörerna och dina potentiella kunder. När jag utför uppdateringar så håller jag även koll på butikens hastighet med hjälp av olika bra verktyg. Det kan finnas ett plugin som inte behöver vara aktiverat längre eller script som fastnar och blockerar resten av sidan att ladda en stund och behöver hanteras.

Uppgraderad brandvägg med automatiska genomsökningar

I mina supportavtal så ingår även att jag kopplar på en licens för en köpt version av brandvägg för WordPress. Jag ställer in brandväggen för optimala inställningar och för att den ska utföra automatiska, schemalagda genomsökningar av nätbutikens filer, likt ett antivirusprogram i din dator. Med den köpta licensen så ingår även support från företaget bakom brandväggen vilket är användbart om sidan mot all förmodan skulle få infekterade filer eller ett intrång.

Bevakning av upptid för din WooCommerce-butik

Tänk om du arbetat med annat hela dagen och plötsligt får du ett mail av en kund som säger att hon eller han inte har kunnat nå hemsidan på flera timmar trots flera försök och du hade ingen aning förrän nu?

I mina supportavtal så lägger jag in din nätbutik i en tjänst som ger mig mail och SMS så fort sidan är nere så jag direkt kan se vad det kan bero på och meddela dig om status och hjälpa till med problemlösning om det behövs. Beror det på ditt webbhotell, har sidan blivit attackerad eller har något i koden fått det att sluta fungera plötsligt?

Kontakta mig om WooCommerce-support och underhåll!

Jag är särskilt intresserad av: